måndag 17 november 2008

Baglady smycken snart hos StellaKei.com

Baglady grundades av Monica Åberg och Sofie Selander 2002.
Intresset för smycken och jobbet som reseledare, främst i Asien,
ledde dem in i branschen.
Farhågor för att resandet skulle minska efter World Trade Center,
SARS och andra oroligheter, födde tankarna på att börja designa
egna halsband.

Reseverksamheten på Monica Travel renodlades till rundresor i spännande länder. Det gav tid för att parallellt utveckla Baglady, leta material, designa kollektioner och börja bygga upp ett återförsäljarnät i Sverige. Namnet Baglady presenterade sig själv. Som reseledare bar Monica och Sofie ofta på stora kassar med reseinformation och annat och grannarna i kontorshuset brukade skämtsamt kalla dem för "Bagladies".

Detta blev alltså uppslaget till det nya företagets namn, som nu på bara några år, blivit ett aktat varumärke i smyckebranschen. Nya kollektioner, snack bland vänner och bekanta och uppmärksamhet i press satte snabbt Baglady på kartan.

Monica och Sofie insåg verksamhetens potential och vågade samtidigt gå sin egen väg och ta ut svängarna i designarbetet. Smycken från Baglady har en egen plats i tillvaron. Med en blandning av lekfullhet, respektlöshet och inte minst attityd. Att hemfalla åt det mer måttliga och kanske bredare, har aldrig varit uppe för diskussion.

I takt med framgångarna har produktutvecklingen och marknadsföringen blivit mer offensiv de senaste åren. Varumärket byggdes vidare under devisen "Happiness in a bag". Det utvecklades till ett koncept med annonsering, butiksmaterial, mässor och PR-aktiviteter. Vilket i sin tur öppnade upp för fler återförsäljare och en större publik.

Idag har Baglady runt 350 svenska återförsäljare. Samtidigt görs stora framsteg i våra nordiska grannländer och i Polen. I oktober 2007 öppnades Baglady´s alldeles egna butik på Davidhallstorg i Malmö. Man har även öppnat ett kontor i Beijing, Kina, för att få full kontroll över material, kvalitet och tillverkning.

Monica och Sofie tillbringar alltjämt mycket av sin tid i Asien för att leta nya material och utveckla verksamheten på plats. Man har från början varit noga med att de anställda i Kina behandlas på samma sätt och har samma sociala förmåner som de anställda i Sverige. Organisationen och rutinerna har trimmats i det växande företaget och nu kan Monica och Sofie åter lägga mer tid på det som de anser vara både roligast och viktigast: att designa fyra spännande kollektioner om året; nya kollektioner som alltid ska överträffa de tidigare.

Snart kan du kolla in och handla Bagladys smycken hos oss på StellaKei.com

Inga kommentarer: